Overgang til Vanddråben og skole

Overgang til udflytterbørnehaven Vanddråben

Fordi vi har familiestuer, er der ikke den klassiske overgang fra vuggestue til børnehave, når børnene fylder tre år. Til gengæld skal børnene, når de er et sted mellem fire og fem år, begynde i vores udflytterbørnehave Vanddråben.

Hver sommer er der en stor del af Vanddråbens børn, der skal starte i skole. Der er derfor også en stor gruppe børn, der rykker fra Eventyrhaven til Vanddråben.

I Vanddråben kan der være 35 børn. I Eventyrhaven har vi ca. 22 børn pr. årgang. Det betyder, at der ikke er plads til alle børn fra de to næstældste årgange samtidig. Når Vanddråbens børn starter i skole, vil der derfor være nogle fra den næstældste årgang i Eventyrhaven, som rykker med de ældste børn over i Vanddråben, mens andre først rykker året efter.

Vi har altid fokus på helhedsbilledet, harmonien og balancen på den enkelte stue, når vi rykker halvdelen af den næstældste årgang til Vanddråben. Der kommer til at være 2-3 børn fra den næstældste årgang på hver stue i Eventyrhaven, der er fire år, og nogle af børnene når at fylde fem år, inden de starter i Vanddråben. Der vil selvfølgelig være aktiviteter på tværs af stuerne for de ældste børn hjemme i Eventyrhaven, så de ca. 10 børn, der først rykker året senere, får styrket deres relationer, får fælles oplevelser og masser af gode udviklingsrammer.

Hvert forår holder vi en rundvisning i Vanddråben i løbet af foråret - både for de forældre og børn, som skal starte i Vanddråben samme år, og for dem som skal starte senere og er interesserede i at se huset.

Vi tager også på besøgsture i Vanddråben sammen med de børn, som skal starte der, så de lærer huset og de voksne at kende og føler sig trygge ved det nye sted, de skal være.

Overgang til skole

Fordi alle de kommende skolestartere er samlet i Vanddråben året op til skolestart, har vi god mulighed for at give børnene en hverdag, som forbereder dem på at starte i børnehaveklasse.

Vi tager til arrangementer på den lokale skole, hvor børnene får mulighed for at se og opleve, hvordan en skole ser ud. Vi tilrettelægger også skoleforberedende aktiviteter for de kommende skolebørn. Børnene får mulighed for at øve sig i undervisningssituationen, få erfaring med bogstaver og tal.

Børnene skal også øve sig på sociale færdigheder. Vi bruger konfliktredskabet "løsningshjulet", som hænger synligt på legepladsen og inde i huset. Børnene benytter dagligt løsningshjulet til at sætte ord på over for hinanden, hvorfor deres konflikt har udviklet sig. Redskabet hjælper dem også til selvstændigt at finde handlemuligheder og løsninger på konflikten, så de kan blive gode venner igen.