Hvem er vi?

Velkommen til Eventyrhaven

Vi er en integreret daginstitution, som ligger på Vigerslev Allé i Valby. Her bor vi i et dejligt hus med masser af muligheder for leg og læring. Vi har fem grupperum, et fællesrum, et lille kreaværksted og en dejlig stor legeplads.

Alle stuerne i vores hus har navne efter H.C. Andersens eventyr: Kufferten, Tinsoldaten, Ællingen, Havfruen og Svanen.

Derudover har vi en udflytterbørnehave, Vanddråben, der ligger i Hvidovre på Kettegård alle 65, som også er opkaldt efter et H.C. Andersen eventyr. Vanddråben holder til i en hyggelig villa i tre plan, hvor en del af vores børn hver dag bliver kørt hen med bus. Villaen er omringet af legeplads, og inde i huset er der flere grupperum og aktivitetsrum, et køkken og en garderobe. I Vanddråben er børnene ikke opdelt på stuer, men laver aktiviteter i grupper på tværs.

Familiestuer

I Eventyrhaven har vi som noget ret særligt familiestuer. Det betyder, at børnene ikke er opdelt på klassisk vis i vuggestue og børnehave. Til gengæld rummer hver stue hjemme i Valby børn helt fra 0-4 år. De ældste børn holder til i vores udflytterhus, Vanddråben.

Vi har plads til 110 børn i alt. På familiestuerne er der 15 børn og tre voksne, og i Vanddråben er der 35 børn og fem voksne.

Vi oplever, at alle børnene får enormt meget ud af at være blandet på tværs af alder. Der er mere ro omkring de små børn, fordi der ikke er lige så mange helt små på hver stue, som der normalt er i en vuggestue. De små ser op til de store, og de falder hurtigt til ro, når de blive afleveret, fordi de får øje på de store børns leg.

De store børn på stuerne udvikler en stor empati af at være sammen med de små. Når et lille barn skal starte på stuen og er ked af det, taler vi for eksempel med de store om, at den lille dreng savner sine forældre, og om hvordan vi kan trøste ham og lege med ham, så han bliver glad igen. Det vokser børnene af. De lærer at forstå og være opmærksom på de andre børn omkring dem - og ved at være en del af det store fællesskab, lærer de også at forstå sig selv.

Vores pædagogik

Vores kerneopgave er at skabe gode trygge læringsmiljøerne, hvor børnene får mulighed for at udvikle deres selvværd og selvtillid - det er nogle af grundstenene for at kunne indgå i gode sociale relationer. Vi vil være et sted, hvor hvert barn bliver set som noget særligt og får lige præcis de udfordringer, der skal til, for at barnet kan udvikle deres selv.

Vi lægger vægt på, at vi voksne er gode rollemodeller og er anerkendende over for børnene. Ved ved nemlig, at børn lærer af det, de ser og oplever, og børn spejler sig i de mennesker, de er sammen med. Børn har som udgangspunkt mod på livet og er parate og villige til at lære. Derfor har vi som pædagogisk personale ansvaret for at skabe rammer, som bedst muligt understøtter børnenes udvikling og inspirerer dem.

Vi arbejder med den pædagogiske tilgang, der hedder low arousal. Low arousal handler om at konfliktnedtrappe.

For os betyder det, at vi voksne har ansvaret for barnets adfærd. Vi skal smitte børnene med ro i stedet for at stresse dem med affektudsving og skældud. Og vi skal hjælpe børnene med at regulere deres følelser, når de bliver vrede og kede af det. Derfor lægger vi aldrig ansvaret for konflikter og problemadfærd over på barnet. Den tilgang giver os et fælles ståsted for vores tilgang til børnene.