Hverdagen i Vanddråben

De 35 ældste børn i Eventyrhaven har deres hverdag i vores udflytterbørnehave i Hvidovre, Vanddråben. Vanddråben er en stor villa med flere pædagogiske rum og en stor grund udenfor, hvor vi kan boltre os i græsset og lave udendørs aktiviteter året rundt.

Dagens gang i Vanddråben minder meget om den i Eventyrhaven, men rammerne er lidt mere faste i ydertimerne, hvor vi skal hentes og bringes af en bus.

Vores pædagogiske tilgang i Vanddråben

I den pædagogiske praksis blandt Vanddråbens børn er der fokus på de sociale og personlige kompetencer. Med den store have og de store rum lægge vi vægt på et pædagogisk indhold, der er inspireret af de fire elementer: jord, ild, vand og luft.

Vores pædagogiske arbejde i Vanddråben:

• Tager udgangspunkt i at følge naturens cyklus, vejrfænomener, dyre- og planteliv, som det udfolder sig i en have, samt at bruge havens muligheder til at give børnene indsigt i de processer, der handler om "fra jord til bord”.
  • Giver mulighed for at børnene i sammenhæng med ovenstående kan udfolde sig kreativt og fantasifuldt i både tilrettelagte og mere frit eksperimenterende aktiviteter i rum og værksteder indrettet til formålet.

Selvom naturen, udelivet og værkstedsaktiviteterne er vigtige omdrejningspunkter for os, har vi stadig fokus på målene i læreplanstemaerne. Vi arbejder målrettet med fokuspunkter, og vi har også fokus på legen, de nære relationer og udviklingen af sociale og motoriske kompetencer.

Afgangs- og ankomsttider

Børnene kan enten blive afleveret og hentet ved bussen eller i Eventyrhaven. Inden vi tager afsted om morgenen, og når vi er hjemme igen om eftermiddagen, har børnene fra Vanddråben base i alrummet i Eventyrhaven.

Bussen kører fra Eventyrhaven mod Vanddråben hver morgen klokken 8.30. Det betyder, at børnene skal afleveret allersenest klokken 8.20, så alle kan nå at sige farvel, finde en plads og få sele på inden afgang. Afleverer I inden 8:15, skal I bare aflevere i Eventyrhaven.

Det er ikke muligt at aflevere i Eventyrhaven, efter bussen er kørt. I er dog velkomne til at aflevere og hente jeres barn ude i Vanddråben. Her kan I aflevere efter 8.45 og hente indtil 15.00.

Bussen er tilbage i Eventyrhaven klokken 15.30.

Vanddråben ligger på Kettegård Allé 65-67 i Hvidovre.

Hvornår skal mit barn starte i Vanddråben?

Hver sommer er der en stor del af Vanddråbens børn der skal i skole. Der er derfor et ryk af børn fra Eventyrhaven til Vanddråben.

I Vanddråben kan der være 35 børn. Der er ca. 22 børn pr. årgang, hvilket betyder at der er en gruppe på ca. 10 børn fra den næstældste årgang, der skal starte i Vanddråben det efterfølgende år (eller når pladser opstår, grundet fraflytning).

Vi har altid fokus på helhedsbilledet, harmonien og balancen på den enkelte stue, når vi rykker halvdelen af den næstældste årgang til Vanddråben. Der kommer til at være 2-3 børn fra den næstældste årgang på hver stue på Vigerslev alle der er 4år og nogle af børnene når at fylde 5år inden de starter i Vanddråben.  Der vil selvfølgelig være aktiviteter på tværs i huset af den næstældste årgang, så de ca. 10 børn, får styrket deres relationer, får fælles oplevelser og masser af gode udviklingsrammer.

Der bliver arrangeret en rundvisning i Vanddråben i løbet af foråret særligt for de børn og forældre der er fra den næstældste årgang og dem der i det hele taget har interesse for at se det.

Den første dag dit barn starter i Vanddråben, skal en forældre være med. Dagen starter med at du tager med bussen om morgenen og tager hjem sammen med barnet inden der spises frokost kl. 11.

Den første uge efter, er det godt for jeres barn, at have kortere dage end normalt, da det er vigtigt, at barnet får en rolig start i de nye omgivelser.