Mad og måltider

Hos os bliver måltiderne prioriteret højt. Vi ønsker at gøre måltidet til et højdepunkt på dagen, hvor børnene får velsmagende, varieret, økologisk og klimavenlig mad, der kan understøtte udviklingen af børnenes madmod og madglæde.

Vi arbejder med at skabe ro, tryghed, god stemning og hyggelige samtaler under måltidet. Vi sætter rammerne for måltidet ved at være rollemodeller ved bordet og støtte børnene i at udvikle selvhjulpenhed bl.a. ved at involvere børnene i at hente maden, servere den og præsentere den for deres kammerater.

Maden

Vi gør os umage for at lave velsmagende, sund, klimavenlig og økologisk børnemad hver dag. Børn udvikler deres smag, madglæde og madmod i de år, de går i daginstitution. Vi ser det som en af vores opgaver at understøtte, at børnene udvikler lyst og glæde ved at spise god, varieret og sund mad hos os.

Ugens menu er bygget op med et forskelligt tema hver dag. På den måde sikrer vi forudsigelighed og variation til glæde for både børn og voksne:

• Mandag: Suppe
• Tirsdag: Fisk
• Onsdag: Bælgfrugter/vegetarisk
• Torsdag: Kød
• Fredag: Rugbrød og rester

Vi serverer hver dag morgenmad, formiddagsmad, frokost, eftermiddagsmad og et sent eftermiddagsmåltid.

Vi tager hensyn, hvis ønsket om specialkost og/eller diæter er lægeligt anbefalet og beder om lægeerklæring. Vi imødekommer også kulturelle og religiøse hensyn og tilbyder vegetarmad.

Sukkerpolitik

Vi vil gerne begrænse børnenes sukkerindtag, så I forældre kan have overblik og ansvar for, hvor meget sukker jeres barn får. Sukker bruges velovervejet i køkkenet som krydderi i forbindelse med tilsmagning eller i syltning. Der kan være undtagelser ved særlige lejligheder som for eksempel jul og fastelavn, eller når vi bager sammen med børnene.

Fødselsdage

Det er altid dejligt, når I forældre ønsker at tage noget med og bidrage til fejringen af jeres barn. I løbet af året er der mange fødselsdage, så vi opfordrer til alternativer til søde sager fremfor madvarer med meget højt sukkerindhold. Det kan være frisk frugt eller grøntsager anrettet på en festlig måde, tørret frugt eller pindemadder med frugt og grønt. Børnene må vælge at have en enkelt ting med at dele ud.

Spørg os meget gerne til råds, hvis du er i tvivl om, hvad I kan tage med, og se forældrerådets inspirations-plakat der hænger ved køkkenet.