Nye forældre

Velkommen til Eventyrhaven.

Vi glæder os til at lære jer og jeres barn at kende.

Det er meget vigtigt for os her i huset, at der er en god stemning. Vi bestræber os på at have et godt samarbejde med jer, så både I og jeres børn føler jer velkomne. Vi anbefaler jer forinden start i Eventyrhaven at læse på vores hjemmeside. Her kan I få et indblik i vores pædagogiske værdier, om hvordan vores hverdag ser ud.

Når jeres barn får tilbudt en plads hos os, og I har takket ja, må I gerne kontakte os snarest muligt på vores telefonnummer 33 17 14 10.

Opstartsmøde

Vi tilbyder hjemmebesøg, hvor vi kommer på besøg hos jer og møder jer og jeres barn, inden det skal starte. Det er dejligt at møde jer og jeres barn på hjemmebane, hvor I som forældre beskriver barnet og de værdier, I vægter i jeres opdragelse. Vi har et interview-skema, som er omdrejningspunkt for samtalen. Indkøringen går nemmere, når et sådan "opstartsmøde" har stået på. De første par dage i Eventyrhaven kan nu bruges på at lære barnet at kende og skabe en god og tillidsfuld kontakt mellem barnet og personalet på stuen.

Hvis I ikke ønsker et hjemmebesøg, kan vi afholde opstartsmødet her i Eventyrhaven.

Indkøring

Det er en stor ændring i børnenes tilværelse at begynde i ny daginstitution. Det gælder både yngre og ældre børn. Derfor er det vigtigt, at både I og vi giver tid til en rolig start. For at skabe en glidende overgang og for at skabe tryghed for barnet, vil vi bede jer om at tage noget med hjemmefra, som har betydning for jeres barn, eksempelvis en bamse.

Da børn er forskellige individer med forskellige behov, kan indkøringer se forskellige ud. Vi har erfaring med, at det tager ca. to uger at kører et barn godt ind.

Nogle børn græder i begyndelsen, når I går fra dem om morgenen. De helt små forstår endnu ikke, at I kommer tilbage senere og henter dem. Så kan det godt være svært at gå fra barnet, men vink farvel alligevel – gå aldrig uden at sige farvel. Som regel holder barnet op med at græde, så snart I er ude af syne, men hvis I er urolige, så er I altid meget velkomne til at ringe og høre, hvordan det går. Hvis barnet er helt utrøsteligt, så ringer vi til jer.

Vi anbefaler, at I i barnets tredje uge har mulighed for at hente efter frugt klokken 14.30, eller når personalet finder det nødvendigt. Vi ønsker at gøre indkøringen til en positiv oplevelse for barnet og jer forældre, og vi ved, at der dannes mange nye indtryk i denne periode. Derfor må I endelig spørge os ind til stort og småt, og del også gerne jeres børns oplevelser med os - for eksempel hvordan morgenen har været, når I afleverer.

Efter 3-6 måneder tilbyder vi jer en samtale med stuens personale for at skabe et rum, hvor vi kan tale starten igennem.

Samarbejde mellem jer og personalet

Vores forventninger til jer:

• I giver besked til os om morgenen, hvis der er noget særligt vi skal være opmærksomme på, hos jeres barn
  • I tjekker jeres børn ind og ud.
  • I skriver på AULA, hvad tid I afhenter jeres barn, eller hvis andre skal hente.
  • I siger til os hvis der er noget, I er i tvivl om eller undrer jer over.
  • I fylder op, holder orden og rydder op i jeres barns garderobe.
  • I holder jer ajour med beskeder og invitationer på AULA og kommer til vores møder.
  • I hjælper os med at gøre fælles arrangementer gode. Fx ved at gribe ind, hvis jeres barn er involveret i lege der giver larm og tumult.

Interview til opstartsmøde

Shape Created with Sketch.